4. december

Thy begynder at gå.

Han går og går og går.

Da han er kommet langt væk hjemmefra, ser han et dyr på vejen foran sig.

Det kunne godt være Rudolf.

Han begynder at løbe, men det gør dyret foran ham også.

Da han sætter farten ned, gør dyret det samme.

Når Thy løber, løber dyret, og når han går, så går den også.

Måske kan jeg liste mig ind på den, tænker Thy.

Han lister langsomt tættere på. Til sidst når han helt hen til den.

Det er ikke Rudolf. Det er en stor sort kat.

Katten sætter sig og slikker sin pote.

”Har du set et rensdyr med en rød snude?” spørger Thy.

”Rød snude? Er den forkølet?” spørger katten.

”Nej, det er Rudolf.” svarer Thy.

”Jeg har hverken set rensdyr med røde, eller blå eller grønne snuder. De rensdyr, jeg kender, har sorte snuder, og de bor i zoologisk have.”

”Tak for hjælpen.” siger Thy glad, for nu ved han, hvor Rudolf er.

Dagens fokusord

  • Snude
  • Næse
  • Løbe
  • Liste

Grundbevægelse og lege-idé

Løbe, gå, liste. Tænk gerne i kontraster.

Hvornår er det godt at kunne løbe stærkt? Hvornår er det vigtigt, at man går stille, og hvornår lister man?

Lav en bane med børnene, hvor man på den første strækning skal liste, næste strækning skal gå og sidste strækning skal løbe.

Det kan være, at man lister hele vejen ud til barnevognen, at man går stille op til bordet, og at man løber ude på legepladsen/haven.